22 juli 2020

Scopias krijgt eerste gerecyclede atletiekbaan van Nederland

Bij de Venlose atletiekvereniging Scopias zijn vorige week de renovatiewerkzaamheden gestart aan de atletiekbaan op sportpark Vrijenbroek. Vandaag wordt het gerecyclede materiaal weer op de baan aangebracht. Daarmee is de eerste innovatieve en duurzame atletiekbaan van Nederland een feit. 

U heeft geen cookies geaccepteerd, daarom kunnen we deze video niet tonen.

Wilt u de video toch bekijken, ga dan naar de cookies pagina en pas uw instellingen aan.

Met deze duurzame toplaagrenovatie geeft Venlo, in samenwerking met de Atletiekunie en de firma’s Herculan en GCC Sport Surfaces, invulling aan de gemeentelijke Cradle-to-Cradle ambities.

“Deze nieuwe baan is de kers op de taart voor Scopias en de andere gebruikers,” stelt wethouder Alexander Vervoort (Sport). “Samen met de recent aangelegde discuskooien, hoogspringinrichting, verspringbakken en kogelstootbaan maken we de atletiekomgeving op sportpark Vrijenbroek klaar voor de toekomst.” 

Normaal gesproken worden versleten atletiekbanen volledig gesloopt en afgevoerd naar Zuid-Duitsland waar het materiaal verbrand wordt. Dit kost veel tijd en geld en is slecht voor het milieu. In dit pilotproject ‘shredderen’ we het materiaal van de oude atletiekbaan en gebruiken we dit als onderlaag voor de nieuwe baan. Daarom is er weinig nieuw materiaal nodig om de baan te realiseren. Naast de vele milieutechnische voordelen levert deze pilot een besparing van € 70.000,- op ten opzichte van een reguliere en traditionele renovatie.   

“Met dit project steken we onze nek uit en laten we zien dat Venlo serieus werk maakt van circulariteit,” zegt wethouder Marij Pollux (Duurzaamheid). “Daarnaast realiseren we met deze innovatieve en duurzame atletiekbaan een substantiële besparing in de aanlegkosten.”

De bestaande baan, die wordt gebruikt door Scopias, Stichting Venloop, particuliere loopgroepen en het middelbaar onderwijs is in 2006 aangelegd en moest voor het seizoen 2020/2021 gerenoveerd zijn. De werkzaamheden moeten rond medio augustus van dit jaar klaar zijn. De baan kan direct na oplevering weer in gebruik worden genomen.