01 juli 2019

Nieuw: Informatiepunt Digitale Overheid in Venlo

Het lijkt zo vanzelfsprekend om via internet uw zaken met de overheid te regelen. Als u tenminste weet hoe dit werkt en bijvoorbeeld kunt inloggen met een DigiD op websites van de overheid. 


Nieuw: Informatiepunt Digitale Overheid in Venlo

Maar wat als u dit nog lastig vindt? Een afspraak maken bij de gemeente, verkeersboetes betalen, huurtoeslag aanvragen of langdurige zorg regelen; het gaat allemaal online. En wat is een DigiD en hoe vraagt u dit aan?

Bij de Bibliotheek in Venlo kunnen mensen terecht voor hulp bij het vinden van hun digitale weg. Vanaf 1 juli heet dit officieel Informatiepunt Digitale Overheid. Het is niet nodig om een afspraak te maken en men hoeft ook geen lid te zijn van de Bibliotheek. Het Informatiepunt Digitale Overheid is geopend van maandag tot en met vrijdag van 13.00 uur tot 17.00 uur.

“Zo’n 4 miljoen mensen in Nederland ondervinden in toenemende mate problemen in het contact met de digitale overheid,” stelt wethouder Schatorjé (Zorg, Welzijn en Onderwijs). “Deze mensen kunnen onvoldoende meedoen in onze digitale samenleving, waardoor allerlei sociaal-maatschappelijke problemen kunnen ontstaan. Met een Informatiepunt Digitale Overheid geven Bibliotheken op een hele laagdrempelige manier ondersteuning. Ik ben trots op het feit dat de landelijke opening vandaag in Venlo plaatsvindt. Dit onderstreept het belang dat wij aan deze ontwikkeling hechten.”

Officiële opening op 1 juli
De Venlose Bibliotheek had de eer om gastbibliotheek te mogen zijn voor de landelijke opening op 1 juli. Staatssecretaris Raymond Knops heeft de feestelijke opening verricht van het Informatiepunt Digitale Overheid in de Bibliotheek Venlo.

Het Informatiepunt Digitale Overheid start deze zomer in vijftien Bibliotheken, waaronder dus de Bibliotheek Venlo. Alle andere Bibliotheken volgen binnen twee jaar. Zo kan iedereen steeds dicht bij huis ondersteuning vinden.

Samenwerking bibliotheken en publieke dienstverleners
Om de inwoners op een goede manier te kunnen helpen bij hun vragen over de digitale overheid, werken de Bibliotheken samen met acht publieke dienstverleners. Het gaat om de Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV. In deze nieuwe samenwerking verwijzen de deelnemende dienstverleners mensen die moeite hebben met computers en internet naar een Bibliotheek bij hen in de buurt. Naast hulp bij het vinden van online informatie, kunnen ze hier deelnemen aan computercursussen waarmee ze digitaal vaardiger worden.