18 april 2019

Zwerfafval opruimen; het is ook gewoon kei gezellig

De gemeente Venlo wil een schone gemeente zijn, zonder zwerfafval. Daarom stimuleren we onze inwoners om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor het schoonhouden van de wijken en dorpen. Dit jaar zetten we elke maand één van vrijwilligers die onze gemeente schoon houden in het zonnetje. Deze keer Els Cuijpers-Curvers die zwerfafval opruimt in haar eigen buurt Helbeek.

Zwerfafval opruimen; het is ook gewoon kei gezellig

Naam: Els Cuijpers-Curvers
Leeftijd: 67
Buurt: Helbeek (nieuwe)

Waarom ruimt u zwerfafval op?
“Ik vind het een stuk prettiger leven in een opgeruimde omgeving. Dat hebben toch de meeste mensen zou je zeggen? Als je het afval vlot opruimt, blijft de buurt ook netjes. Als er eenmaal troep ligt, dan wordt het alleen maar meer.  Als het zwerfafval is opgeruimd, zie je ook dat mensen sneller met hun afval naar de prullenbak lopen in plaats van het zomaar te laten vallen.” 

Hoe lang doet u dit al?
“We wonen al 32jaar op de Helbeek en ruimen  ook al zo lang het rondslingerende afval op. Dat doen we met bijna de hele buurt. We zijn met zo’n 40, misschien wel 45 buren die de wijk netjes houden. Een groot deel woont hier ook al vanaf het begin. Dan moet het toch wel een fijne buurt zijn?! Er zijn ook kinderen van toen terug gekomen, die hier nu zelf met hun gezin wonen.
 Elk jaar houden we met de buurt een grote opruimactie, dan gaan we met z’n allen tegelijk aan de slag. Op vrijdagavond ruimen we zwerfafval op, vegen we netjes de stoepen en halen we al het onkruid weg op de plekken waar de gemeente niet goed bij kan. Daar knapt de buurt goed van op. In het begin hebben we ieder jaar een BBQ  gedaan op de zaterdag, voor de hele buurt en leuke activiteiten voor de kinderen. Tegenwoordig doen we dat om de vijf jaar.

Daarnaast zijn er ook veel mensen door het jaar heen actief met het schoonhouden van bepaalde stukjes van de buurt. Zelf loop ik elke vrijdag een half uurtje rond met mijn kleinkinderen. Die vinden dat prachtig. Mijn kleinzoon met z’n elektrische autootje en grijpstok en ik met een vuilniszak. Achteraf krijgt hij natuurlijk een snoepje omdat hij zo hard gewerkt heeft.” 

Hoeveel tijd besteedt u er gemiddeld per maand aan?
“Ach, dat valt wel mee hoor. Het is geen hele erge rommelbuurt. Twee uurtjes per maand denk ik. En dan natuurlijk elk jaar de grote schoonmaak met de hele buurt.”

Doet u dit alleen of met anderen?
“Het is echt een inspanning van de hele buurt. Om geld in te zamelen voor Ut-Helbaekhäöfke doen we naast onze eigen buurt nu ook al twee jaar mee aan het opschonen van de Maasoever. Voor het schoonmaken van 1km Maasoever krijgen we een geldbedrag.
Het speeltuintje zat in een zogenaamde sterfhuisconstructie. Als er iets kapot gaat, dan wordt het weggehaald en niet meer vervangen door de gemeente. Zonde natuurlijk. Daarom heb ik via fondsenwerving geld bij elkaar gehaald voor het opknappen van deze mooie ontmoetingsplek. We hopen het binnenkort af te kunnen ronden met het plaatsen van de laatste wip- kip en een jeu de boules-baan.

Moet u er andere dingen voor laten?
“Nee absoluut niet. Het gaat gewoon in één moeite door. Je bent toch lekker buiten met de kinderen, waarom dan niet meteen wat rommel opruimen?
En de jaarlijkse schoonmaak is in de avonduren. Dan zou ik anders misschien een kop koffie drinken. Maar die krijg ik dan daarna, gezellig met de buurtgenoten.”

Wat is uw meest bijzondere vondst?
“In maart, bij het opruimen van de Maasoever, hebben we een complete tent uit het water getrokken. De slaapzak en kleren lagen er nog in.”

Kunt u nog hulp gebruiken?
“Hier in de straat gaat het allemaal prima. Misschien dat wat extra handen bij het opruimen van de Maasoever wel fijn zouden zijn.
Maar weet je, als iedereen zelf z’n rommel zou opruimen, dat zou veel schelen.  Of als iedereen de moeite zou nemen om een klein stukje in z’n eigen omgeving netjes te houden. Dan zouden we allemaal in een nette, schone buurt kunnen wonen. Maar je hoort toch vaak ‘daar betalen we toch belasting voor, dat de gemeente het maar opruimt’. Dan denk ik op mijn beurt, ja hallo, zo werkt het natuurlijk niet. De gemeente faciliteert ons overigens prima. We krijgen alle materialen die we nodig hebben. En als er ergens groot spul ligt, zoals spullen uit een huisraad, dan maak ik daar een foto van en die stuur ik naar de gemeente. Ze komen het dan altijd heel vlot ophalen. Net zoals onze vuilniszakken van de jaarlijkse schoonmaak trouwens.”